Thursday 15 November 2012

Analisa PRU 13 Parlimen di Negeri Sembilan (Bahagian 5)

Keunikan Tampin adalah mempunyai dua institusi pemerintahan adat yang berlainan dalam satu kawasan parlimen dan daerah. Ramai yang kurang mengetahuinya kecuali warga tempatan. Tampin terbahagi kepada dua pengaruh pemerintahan adat iaitu di bawah ketuanan Tunku Besar Tampin dan Datuk Undang Johol.

Kawasan pengaruh pemerintahan Tunku Besar Tampin meliputi kawasan Tampin Tengah, Repah, Keru dan Tebong. Manakala seluruh Gemencheh dan Gemas adalah di bawah pemerintahan Datuk Undang Johol. Namun dalam pentadbiran negeri, kesemua kawasan ini bergabung dalam satu daerah yang dinamakan Daerah Tampin.
Shaziman Abu Mansor
Shaziman Mansor
MP Tampin

Sebelum tahun 2003, Parlimen Tampin terdiri daripada dun Kota (yang berada dalam Daerah Rembau), Repah, Gemencheh dan Gemas. Selepas tahun tersebut hasil persempadanan semula, Kota menjadi sebahagian daripada Parlimen Rembau manakala Repah, Gemencheh dan Gemas kekal sebahagian daripada Tampin.

Persempadanan semula 2003 itu juga bertujuan untuk mengimbangi pengaruh Barisan Alternatif khususnya majoriti pemilih Melayu untuk dipecah-pecahkan bagi mengukuhkan kekuatan Umno-BN. Kemasukan dun Kota menjadi sebahagian Parlimen Rembau adalah untuk mengimbangi pengaruh BA di Tampin. Ia cukup berhasil kerana pada PRU 2004, berlaku lonjakan besar majoriti kemenangan Umno di parlimen tersebut.

Majoriti kemenangan pada PRU 1999, Umno memperolehi 9,979 undi dan pada PRU 2004 majoriti kemenangan Umno perolehi adalah 18,084 undi. Ia merupakan pertambahan sebanyak 8,105 undi atau swing sebanyak (44.82%). 

Sebagaimana yang disebut dalam analisa sebelum ini, Shaziman Mansor dan Rais Yatim merupakan antara dua 'orang lama' yang masih berada dalam Umno Negeri Sembilan sebelum 'kenaikan' Mohamad Hasan sebagai MB Negeri Sembilan pada tahun 2004. Shaziman juga merupakan 'lone ranger' di negeri ini tetapi dilihat bergerak mempertahankan blok pengaruhnya. Walaupun agak 'senyap' dan tidak memperlihatkan 'agresif', beliau begitu kuat mengasak gerakan-gerakan politik PR di Tampin.

PR Tembusi Tampin

Sejak tahun 1964, Tampin menjadi kubu kuat Umno. Namun sebelum itu, Tampin bukanlah kawasan kuat Umno malah pada PRU 1959, seorang calon Front Sosialis telah memenangi dun Gemas. Namun begitu, perancangan strategik Umno mewujudkan petempatan Felda di Gemencheh dan Gemas telah memperkukuhkan blok sokongan Umno di kedua-dua kawasan terbabit. Maka sejak itulah, pengaruh pembangkang agak sukar berpusat di kedua kawasan tersebut iaitu Gemas dan Gemencheh.

Akan tetapi pada PRU 1999, ombakan Reformasi 99 benar-benar melanda seluruh Tampin yang memperlihatkan perolehan majoriti kemenangan Umno-BN merosot di peringkat dun. Buat pertama kalinya dalam sejarah PRU sejak 1964, dun Gemas dimenangi oleh Umno dengan kelebihan bawah daripada tiga ribu undi iaitu 2,859 undi manakala lain-lain dun mencatat kemenangan Umno-BN bawah dua ribu undi iaitu Gemencheh (1,214), Repah (973) dan Kota (1,929). Kejutan hasil ombakan Reformasi 99 cukup menakutkan Umno sebenarnya dan jika tidak kerana kelemahan jentera Barisan Alternatif ketika itu, sudah pasti 18 dun dalam Negeri Sembilan telah dimenangi oleh BA sekaligus menubuhkan kerajaan baru!

Tahun 2004-2007 merupakan saat kejatuhan pengaruh BA seluruh negara. Kesan itu lebih terserlah dengan 'kenaikan' Abdullah Ahmad Badawi sebagai PM baru. Umno-BN menang besar dalam PRU 2004 dan di Tampin sendiri Umno-BN menang dengan selesa.

Setelah organisasi Keadilan di Tampin berjaya diaktifkan semula pada penghujung 2008 (setelah isu bekas Ketua Bahagian Keadilan Tampin menyertai Umno pada PRU 99), gerakan politik dan program-program telah rancak dilaksanakan sehinggakan mengejutkan pihak Umno Tampin. Mereka mungkin sudah masak dan selesa berhadapan dengan Pas atau Dap kerana telah memahami strategi kedua pihak tersebut. Namun 'kemunculan semula' pengaruh Keadilan begitu menakutkan Umno Tampin.

Selepas penubuhan PR Negeri Sembilan secara rasmi pada Januari 2010, PR NS tidak berlengah melancarkan program raksasanya di Gemas iaitu pada Januari 2011 yang melancarkan manifesto 'Tonggak Nan Sembilan'. Kehadiran lebih 10 ribu orang ke program tersebut di lubuk Umno begitu mengejutkan Umno-BN. Sebelum itu, pada pertengahan 2010 satu ceramah perdana yang dihadiri oleh Anwar Ibrahim berlangsung di Repah turut menghimpunkan ribuan rakyat. Arus perubahan itu begitu membangkitkan Umno Tampin daripada tidur selesanya. Sentuhan politik yang dijelma oleh PR itu sangat membimbangkan Umno!

Calon

Persoalan calon parlimen di pihak Umno mungkin tidak menjadi masalah besar kerana kepastian 90 peratus Shaziman Mansor bakal dikekalkan. Akan tetapi beberapa bulan lalu kedengaran desas desus bahawa Shaziman dikatakan turut berminat untuk menjadi MB Negeri Sembilan. Namun tidak dapat dipastikan sejauh mana kebenaran cerita ini. Jika itu berlaku, siapa pula pengganti beliau untuk calon parlimen? atau Shaziman bakal 'dipancung' oleh Najib Razak kerana beliau termasuk dalam 'cai' Muhyidin Yasin?

Era Najib Razak ini juga telah mengembalikan 'nyawa politik' kepada Isa Samad termasuklah Waad Mansor, bekas Adun Gemencheh yang pernah disabitkan kesalahan rasuah beberapa tahun lalu. Situasi ini kembali membangkitkan pertentangan lama antara team Waad dan Shaziman. Barangkali semua puak Shaziman dan Mohamad Hasan bakal dilupuskan kali ini.

Pas akan mewakili PR bertanding di Tampin. Besar kemungkinan calon PRU 2008-Abd Razakek Abd Rahim dikekalkan oleh Pas Tampin sebagai calon parlimen. Setakat ini juga Pas Tampin diberitakan akan mengekalkan YDP Pas Tampin-Ustaz Zakaria Khalim sebagai calon di Gemencheh. 

Dap juga turut diberitakan akan mengekalkan S.Veerapan sebagai calon PRU-13 bagi dun Repah. Beliau juga merupakan wakil rakyat Repah. Setakat ini, di pihak Keadilan masih belum diputuskan nama calon untuk dun Gemas. Namun antara nama yang disebut-sebut adalah bekas Ketua Keadilan Tampin-Kapten (B) Zulkapli Kasim. Beliau pernah bertanding di dun Gemencheh pada PRU 1995 lalu sebagai calon bebas, merupakan anak jati Felda Bukit Jalor.

Potensi

Harus diambil kira dan perhatian serius oleh PR, bahawa kemenangan Shaziman Mansor turut dibantu oleh jumlah undi pos yang tinggi yang datang daripada dun Gemas. Kemenangan calon Umno di Gemas turut disumbang oleh undi pos tentera yang memihak 95 peratus. Namun kemenangan mampu dijelmakan sekiranya Undi Awal daripada tentera memihak kepada PR. Sekurang-kurangnya pemilih-pemilih dari Tentera akan mempunyai hak mengundi seperti pemilih awam. PR mampu untuk meraih 45 peratus undi awal ini.

Untuk PRU-13 akan datang, PR Tampin kini telah 'lengkap' dengan Dap bertanding Repah, Pas (Gemencheh) dan Gemas (Keadilan). Maka kesepakatan dan koordinasi strategi termasuk gerak kerja telah mampu dilaksanakan secara bersama. Jika ingin menang parlimen, Pas Tampin mahu tidak mahu harus bergabung tenaga dengan Dap & Keadilan. 

Dalam melihat kesepakatan PR di Tampin, telah wujud usaha-usaha sulit oleh Umno melalui jentera risikan untuk memecahkan kekuatan PR khususnya Keadilan Tampin. Situasi ini banyak berlaku di seluruh negara. Perpecahan politik dalaman adalah antara kaedah terancang pihak risikan untuk melemahkan gerakan politik dan organisasi PR. Ini memerlukan kepekaan dan sikap waspada oleh pimpinan dan pasukan strategis PR Tampin.

PRU-13 kali ini memungkinkan berlaku ombakan politik yang lebih besar khusus di Tampin. Isu NFC adalah pencetus perubahan ini.Ia adalah isu nasional dan seluruh negara tahu akan kebusukan yang terjadi daripada NFC. Malah orang-orang Umno sendiri tidak bersetuju dengan penyelewengan dari isu tersebut yang jelas menjatuhkan kredibiliti organisasi itu! Peluang ini wajar dimanipulasi oleh pasukan strategis PR dalam memecahkan blok sokongan Umno khususnya di Gemencheh dan Gemas.

Kebarangkalian PR menang di Gemas adalah 50-50 dan jika ia berlaku, termasuk kemenangan Dap di Repah berjaya dipertahankan, tidak mustahil Parlimen Tampin dimenangi oleh PR!





No comments:

Post a Comment