Tuesday 24 January 2012

Siapkan Payung Sebelum Hujan jika nak jadi calon!

Ada satu lagi penyakit luarbiasa dalam dunia politik ini iaitu hasrat menjadi calon pilihanraya. Ia tidak salah namun ramai yang mempunyai keinginan tersebut tidak tahu membuat kerja ke arah itu. Kebanyakannya lebih banyak bercakap, penuh retorika dan memandai-mandai. Akan tetapi ada yang jujur ke arah itu dengan bersungguh-sungguh melakukan kerja-kerja yang diperlukan dan memahami keadaan diri serta politik.

Beberapa kategori atau ciri-ciri buat mereka-mereka yang berhasrat menjadi calon ini boleh dibahagikan. Antaranya adalah;

Gila menjadi calon tetapi pemalas.
Kelompok ini adalah yang dikira paling ramai dalam mana-mana organisasi politik walaupun bukan semua ahli parti itu berminat untuk menjadi calon hatta terus menang menjadi Yang Berkhidmat. Mengapa?

Mereka-mereka ini malas untuk berusaha dan bekerja keras untuk menjalankan tugas-tugas penting ke arah menyiapkan diri menjadi calon. Sikap mereka terserlah kepada lebih banyak bercakap dan melontarkan retorika-retorika politik. Ideanya kurang walaupun ada satu-dua diperkatakan.

Jangan dilupa kebolehan mereka berucap atau berkata-kata. Ramai yang boleh terpedaya dengan ungkapan-ungkapan manis dan retorika politiknya. Mereka paling gemar melantunkan diri sendiri seolah-olah merekalah yang membuat kerja itu kerja ini...kononnya mereka jugalah yang menggerakkan itu ini...sedangkan orang lain yang bertungkus lumus berperah akal untuk menjalan sesuatu gerak kerja atau strategik politik.

Sikap pemalas mereka cukup terserlah tatkala hal-hal teknikal dipersoalkan kepada mereka. Berani dikatakan di sini, mereka ini tidak mampu mengingati jumlah pemilih yang ada dalam kawasan yang dihajati bertanding. Lebih teruk lagi, jika mereka tidak menyedari yang mereka harus menjadi pemilih berdaftar di sesuatu kawasan DUN yang ingin ditandingi. Itu memang benar-benar berlaku. Ada yang bersikap sambil lewa kepada keperluan teknikal begitu kerana mereka fikir mereka kaya-berduit segalanya boleh di-'remote control' kepada orang lain! 

Kerja-kerja asas seperti keperluan jentera seperti PACA (agen penggundian dan kiraan undi) sangat penting. Keperluan sebegini juga sering dianggap remeh oleh kebanyakan mereka yang berhasrat menjadi calon. Jangan dilanjutkan kepada hal-hal gerak gempur atau turun padang. Ini pasti sangat liat dilakukan sebelum pembubaran parlimen atau DUN. Mereka lebih mengharapkan jentera sukarelawan ketika PRU melakukan tugas-tugas tersebut. Jika ini berlaku, bermimpilah untuk menang!

Isytihar diri sendiri sebagai calon!Ini lebih teruk! Jangan dinafikan tidak berlaku. Ia sememangnya berlaku. Ada yang sampai tahap gila mengisytiharkan diri sendiri adalah calon bagi sesuatu kawasan walhal pihak organisasi sendiri belum pun memuktamadkan lagi hal calon PRU. Kadangkala mereka yang bersikap sebegini melebihi sudu dari kuah! Presiden parti pun tidak iktiraf sesiapa untuk menjadi calon sebelum keluarnya watikah rasmi perlantikan sebagai calon parti bagi pilihanraya!

Apabila keadaan menjadi sukar dan menekan, mereka-mereka ini akan bersikap lebih teruk daripada gerombolan Umno! Ketika inilah segala fitnah dan andaian sendiri dijaja sana sini demi untuk menonjolkan diri dan mula menjatuhkan individu lain dengan niat untuk merosakkan kredibiliti. Lebih memburukkan keadaan jika mereka bergabung pula dengan mana-mana ahli atau anggota parti yang sememangnya bermasalah dengan Badan Perhubungan organisasi negeri. Peranan 'budak jahat' dimainkan sebegitu licik hingga mengganggu rentak politik sesebuah organisasi negeri. Ini sangat merbahaya kepada kestabilan parti peringkat dalaman. Namun, jalan sukar cuba mereka cetuskan seringkali akan tercantas dengan keputusan drastik politik tertinggi.

Rajin, Berkarisma dan Mengenal Upaya DiriAmat jarang kelompok-kelompok ini menjadi pemalas bekerja atau bermegah diri walaupun ada opurtunis politik yang mempunyai sikap rajin dan karisma diri. Hatta opurtunis sekalipun tetapi jika mereka punyai taat setia kepada organisasi dan rajin bekerja, ruang mereka tetap ada asalkan mereka tidak menongkah arus semasa kepimpinan negeri.

Bagi kelompok ini, bukan maksud kedudukan mereka sudah terjamin tetapi keupayaan mereka menggerakkan usaha ke arah mempersiapkan diri sebagai calon dilihat sebagai kesungguhan peribadi dan politik. Ada juga yang tidak berhasrat menjadi calon tetapi kerana usaha mereka telah menjadi perhatian penting pimpinan parti untuk diangkat diri mereka sebagai calon terbaik bagi sesuatu organisasi.

Kesimpulannya, buat mereka-mereka yang ada hasrat menjadi calon, perkara-perkara asas ini wajib mereka ketahui;

1. Jumlah pemilih berdaftar sesuatu kawasan
2. Kenal dan tahu tiap-tiap dearah mengundi dan lokaliti
3. Ada jentera pilihanraya yang lengkap
4. Ada persiapan Bilik Gerakan
5. Ada modal untuk bertanding
6. Ada pelan dan gerak kerja strategik

Jika keperluan asas ini pun tidak mampu diadakan, teruskan mimpi-mimpi siang anda untuk menjadi calon. Teruskanlah sikap membodek dan mencium bontot pimpinan anda. Teruskanlah juga menebar fitnah-fitnah yang lebih teruk daripada gerombolan. Nescaya anda akan dicantas terus daripada organisasi!









No comments:

Post a Comment