Sunday 15 January 2012

Gelombang Kebangkitan atau Kejatuhan?

Rapat Rakyat Perdana, Alor Setar, Kedah
Rapat Rakyat N9 2012, Pekan Gemas, Tampin

Selesai sahaja himpunan rakyat dalam Rapat Rakyat N9 2012 di Gemas malam semalam, suatu lagi keadaan telah memperlihatkan gelombang sokongan rakyat terhadap himpunan perdana anjuran Pakatan Rakyat. Sebelum itu, pada 14 Januari 2012 dalam Rapat Rakyat Perdana yang berlangsung di Alor Setar, Kedah telah menyaksikan kehadiran puluhan ribu orang ramai.

Mengikut laporan, lebih 10 ribu telah hadir di Gemas pada malam tersebut tanpa dijangka sebuah kawasan kuat Umno telah berjaya ditembusi oleh Pakatan Rakyat Negeri Sembilan. Ini merupakan suatu usaha berterusan PR NS melakar gerakan ke arah menawan negeri tersebut pada PRU-13 akan datang. 

Ia seakan suatu aliran nadi kebangkitan yang bersambungan hasil pembongkaran isu NFC beberapa bulan lalu. Semacam suatu gelora penentangan rakyat terhadap tindakan-tindakan tidak amanah Umno dalam menjaga hak rakyat. 

Apakah dalam dua rapat umum anjuran PR ini menggambarkan sebuah gelombang kebangkitan rakyat atau kejatuhan politik PR seterusnya?

Kedudukan BN 50-50

Pembebasan Anwar Ibrahim sekali lagi menjadi X-faktor bagi politik negara ini. Kehadiran rakyat telah melambangkan penentangan secara meluas rakyat terhadap regim BN. Ada perkhabaran tidak rasmi dimaklumkan bahawa dalam satu persidangan khas M.I.O (militiary intellegent officer) di Seremban, hasil tinjaun pihak ini menyatakan kedudukan BN di Negeri Sembilan adalah 50-50. Ini suatu fakta yang wajar menjadi pedoman terbaik kepada PR NS dalam menggandakan usaha ke arah menjayakan kemenangan mutlak dalam PRU-13. 

Sudah pasti maklumat sebegini amat diketahui oleh MB Negeri Sembilan. Maka atas sebab itu beliau telah mengeluarkan suatu kenyataan akhbar yang tersiar dalam akhbar pada 13 Januari 2012 lalu menegaskan BN Negeri Sembilan telah bersedia menghadapi PRU-13 dan yakin kesemua 15 kerusi dun yang dimenangi PR akan dirampas!

Penilaian dari sudut politik, kenyataan itu sebenarnya adalah gambaran kegusaran MB Negeri Sembilan terhadap kebangkitan luar biasa rakyat terhadap PR sejak 901. Ada satu lagi maklumat tidak rasmi dilayangkan, ketika dalam suatu mesyuarat jawatakuasa Umno Bahagian Rembau, ada beberapa ketua cawangan khusus di dun Chembong memaklumkan tidak menyakini Umno akan mengekalkan kemenangannya. Ini suara daripada akar umbi Umno sendiri yang telah menyuarakan pandangan. Apakah keadaan itu menggambarkan teras-teras sokongan padu Umno di bawah akan berpaling sokongan kepada PR?

Kerancakan siri ceramah umum yang berlangsung sejak penghujung tahun 2011 lalu sehingga semalam menggambarkan usaha jitu PR NS melaksanakan gerakan menggandakan sokongan rakyat umum terhadap dasar-dasar perjuangan PR NS disamping penjelasan isu-isu nasional dan negeri.

Pelancaran manifesto PR NS iaiatu TONGGAK NAN 9 adalah terjemahan serius gagasan pembangkang untuk menerajui Negeri Sembilan. Matlamat utamanya adalah memperbaiki sistem pentadbiran sedia ada ke arah yang lebih telus dan berentergriti. Selama lebih lima dekad Umno-BN mentadbir, negeri ini masih ketinggalan jauh berbanding Melaka, Johor dan Selangor sedangkan ia terletak dalam lingkungan perkembangan pesat ekonomi selatan tanahair.

Semoga gelombang kebangkitan sokongan rakyat ini dapat diterjemahkan kepada undi kemenangan PR.

No comments:

Post a Comment