Saturday 21 January 2012

Keputusan 901: Rayuan Peguam Negara- Rentetan politik kotor cuba diteruskan!

Gerombolan Umno telah berhajat untuk meneruskan hasrat membuat rayuan terhadap keputusan 901. Mengapa Umno disebut bukan Peguam Negara? Ini kerana percaturan politik utama negara masih berada dalam cengkaman para strategis politik gerombolan. 

Merujuk kepada pandangan seorang sahabat yang begitu kritis menyapa, apakah Umno akan berdiam diri semata-mata dengan keputusan 'tidak langsung' Najib Razak membebaskan Anwar Ibrahim? Jawapannya sudah pasti gerombolan penjahat politik ini tidak akan berdiam diri. Mereka pasti akan merangka gerak-gerak strategis yang bakal digunakan untuk mencetuskan rantaian kesan politikal secara berpanjangan yang berniat untuk 'membunuh' kredibiliti politik Anwar Ibrahim dan PR.

Seorang kenalan lama semasa belajar di UiTM dulu yang baru 'ditemui' dalam laman Muka Buku, seorang anggota polis berpangkat ASP dengan angkuhnya menegaskan 'tiada campurtangan politik' di sebalik keputusan 901 dan ia membuktikan 'tanggapan' pembangkang adalah salah. Namun, tatkala mengenang 'perangai' tak semengah beliau semasa belajar dulu, rasanya pandangan beliau itu wajar dipandang sepi kerana jelas beliau BUKAN seorang yang berfikir secara strategik tentang politik. Beliau ini jenis manusia yang sekadar mengikut arahan semasa pihak atasan tanpa beliau mengetahui 'muslihat' politik juga cukup banyak mempengaruhi Bukit Aman.

Jika dilihat secara teliti, keputusan 901 juga telah menyebabkan beberapa politikus 'cari makan' dalam gerombolan Umno yang bertopengkan dengan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti kemabukan rindukan Anwar Ibrahim. Mengapa? Ia dapat dilihat dengan beberapa laporan polis dan demonstrasi anjuran jaringan pertubuhan bukan kerajaan itu kerap diadakan selepas 901. Paling kuat yang mampu mereka lakukan adalah dengan 'mengupah' 20-30 orang anak-anak muda dan kemudiannya berhimpun kononnya menunjukkan perasaan menyokong NGO-NGO terbabit. Namun begitu, apa yang terpampang pada piket-piket mereka? Adakah memaparkan tujuan atau perjuangan NGO terbabit atau memapar kata-kata nista seperti Anwar Peliwat, Azmin Love Anwar dan sebagainya?

Inikah NGO-NGO berwajah perjuangan bangsa yang menegakkan nilai suci agama? Jawapannya TIDAK. Pimpinan NGO-NGO ini adalah barisan pengampu yang sedang berusaha menjilat bontot pimpinan gerombolan untuk mendapatkan sesuatu. Inilah wajah beberapa 'pelacur peerjuangan' bangsa yang sanggup memalukan diri demi mencapai tujuan politik! Logika politiknya kumpulan manusia sebegini sangat memerlukan faktor Anwar Ibrahim untuk melonjak peluang politik mereka dalam gerombolan.

Akan tetapi corak berpolitik yang mengguna agama sebagai perisai dan perkauman itu sangat bagus kepada PR. Kenapa?

Secara timbal balik, kesan politik sebegitu akan memberi kebaikan dalam gerakan politik PR. Ramai rakyat umum di luar telah jelak dan muak dengan bentuk politik provokatif gerombolan Umno yang digerakkan melalui jaringan pertubuhan bukan kerajaan yang terlebih sifat ultra-nasionalisnya!

Kedua, ia meningkatkan lagi corak sokongan rakyat biasa secara konsisten kepada PR. Malah buat ahli-ahli Umno yang berfikiran terbuka dan tidak terikat dengan ketotokan minda turut sama beralih sokongan. 

Ketiga, dalam keadaan sebeginilah seluruh bangsa Melayu kembali disatukan dengan keterbukaan minda dalam banyak perkara. Ini yang sangat ditakuti dan digeruni Umno. Jika seluruh bangsa Melayu secara majoritinya menolak konsep perkauman sempit, politik Umno akan binasa dan terus terpadam dalam peta politik negara. 

Keempat, ia membuka medan pertempuran politik lebih terbuka. Rakyat kini akan lebih bijak berfikir bentuk politik yang perlu diberi perhatian, sokongan dan tumpuan. Mereka juag akan mempunyai ruang menolak kejumudan politik yang telah diamalkan oleh kebanyakan parti-parti politik klasik dalam gerombolan Umno-BN.

Kelima, memadam ketakutan-ketakutan politik hasil cetusan lampau gerombolan Umno. Anjakan perubahan politik selepas 8 Mac 2008 telah mulai memadam ketakutan-ketakutan lampau yang diterapkan oleh Umno kepada pemikiran Melayu. Hasilnya, masyarakat Melayu takut untuk berhadapan dengan persaingan secara sihat. Jangan dilupa, Melayu itu majoriti tetapi telah ditakutkan oleh doktrin-doktrin politik sempit perkauman Umno. Apakah hilangnya identiti Melayu dan terkuburnya tauhid Islam jika seorang Melayu itu memilih untuk menyertai DAP atau PKR?

Jawapannya, TIDAK kerana hanya manusia Melayu yang takut kepada bayang-bayang hitam sendiri yang berfikir sebegitu. Apakah gerombolan Umno sememangnya tidak mahu menjadikan manusia Melayu itu lebih prolifik dan berdaya kreatif?

Pada akhirnya, kita harus waspada dan terus berhati-hati dengan rentetan politik jahat gerombolan Umno seterusnya.

No comments:

Post a Comment