Friday 13 January 2012

Keputusan 901: ahli Umno keliru?

 

 Keputusan pembebasan Anwar Ibrahim pada 9 Januari 2012 lalu diterjemahkan oleh kebanyakan media arus perdana sebagai antara usaha Transformasi Politik yang digerakkan oleh Najib Razak. Ia di'perjelaskan' sebagai bukti tidak berlaku campurtangan politik atau konspirasi jahat untuk 'membunuh' karier dan kredibiliti Anwar Ibrahim.

Namun, jika situasi tersebut dinilai secara ilmu politik dengan mengambilkira 'nilai-nilai seni politik', maka ia adalah arahan secara tidak langsung daripada Najib Razak kepada mahkamah untuk membebaskan Anwar Ibrahim. Ia akan menjadi suatu modal berharga kepada strategi politik Najib dalam usaha memperlihatkan imej beliau bersih di pandangan umum rakyat. Saat semua pihak menjangkakan Anwar Ibrahim bakal kembali dipasung, Najib telah memilih untuk melakukan sebaliknya.

Secara ringkas, tindakan tersebut telah mendatangkan kekeliruan kepada kebanyakan akar umbi ahli Umno. Mereka terus mempersoalkan keputusan.Ahli-ahli dan penyokong totok-tegar Umno bermati-matian bak orang gila mempersoalkan keputusan serta tampil dengan pelbagai alasan dan sebab untuk menjustifikasikan Anwar itu bersalah. Akan tetapi buat ahli-ahli Umno yang biasa dan tidak terikat dengan sentimen ultra-nasionalis Umno, perspektif fikiran mereka mulai berubah kerana keliru dengan dakyah kotor sebelum ini yang heboh disebarkan oleh jentera pencacai maklumat Umno tentang fitnah DSAI (Liwat II).

Hikmahnya, ahli-ahli Umno yang terkeliru tersebut mulai melangkah keluar dari barisan organisasi secara senyap walaupun tidak memperlihatkan secara terang-terangan sokongan kepada Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.

Ada perkhabaran lisan yang dihebahkan telah berbunyi bahawa Ezam Mat Noor amat kecewa dan marah dengan keputusan Najib membebaskan Anwar Ibrahim. Dikatakan usaha keras beliau menggerakkan kempen memburukkan Anwar Ibrahim ke pelusuk negara telah gagal akibat keputusan tersebut. Mungkin perasaan yang sama turut dirasai oleh para perancangan kebusukan politik Umno.

Keadaan ini harus dimanfaatkan oleh PR. Peluang dan ruang ini telah dibukakan oleh Ilahi untuk kembali menyusun dan memantapkan jentera serta gerak kerja dan strategi bagi mengukuhkan sokongan rakyat secara meluas. 
Keputusan PRU 2008 di Semenanjung Malaysia kembali dirujuk. Hakikatnya, Umno-BN telah hilang sokongan yang sangat besar tetapi kerana bantuan kemenangan dari Sabah-Sarawak ia masih memegang tampuk pemerintahan negara.

Keputusan PRU 2008 (Semenanjung Malaysia)

Jumlah Kawasan Parlimen seluruh Malaysia: 222 (Semenanjung-166, Sabah-25, Sarawak-31)
Jumlah Kawasan Parlimen di Semenanjung: 166
PR: 80 (48.19%)
BN: 86 (51.81%)

Jika dilihat pada keputusan PRU 2008 lalu, kawasan Parlimen yang dimenangi BN dengan perolehan undi popular bawah 59% di seluruh negara terdapat lebih kurang 57 kerusi dan 30 kerusi daripada jumlah tersebut telah dimenangi BN dengan majorit bawah tiga ribu undi.

Tidak mustahil kerusi-kerusi terbabit akan dimenangi oleh PR dalam PRU-13 akan datang khususnya di Semenanjung.



No comments:

Post a Comment