Monday 4 February 2013

Pahang bakal bertukar kerajaan negeri?

Pahang sebelum ini menjadi kubu kuat kepada pengaruh BN dan Umno khususnya. Tahap sokongan di negeri ini menyamai kekuatan Umno-BN di Johor dan Melaka. Namun ketika PRU 1999 dominasi pengaruh Umno telah berjaya digugat secara mengejut oleh Barisan Alternatif (BA) dengan memperolehi kemenangan di lapan dun daripada 38 dun keseluruhan di Pahang.

Pas memenangi enam dun, manakala Keadilan dan Dap masing-masing satu dun. Walaupun kemenangan BN di 21 dun bawah daripada majoriti dua ribu undi, namun secara keseluruhan Umno-BN masih menjadi pemerintah di Pahang dengan menguasai 78.9 peratus kerusi dun. Mereka kekal menguasai dua pertiga dun Pahang.

Seandainya kemenangan 21 dun tersebut berpihak kepada BA, mungkin berbeza kisah politik yang bakal tercetus di Pahang waktu itu. Kerusi minima yang diperlukan untuk membentuk kerajaan negeri waktu itu adalah 20 kerusi. Manakala untuk mendapat majoriti dua pertiga sebanyak 25 kerusi diperlukan. Jika berlaku situasi 21+8 itu, BA bakal menang besar dengan menguasai lebih dua pertiga dun Pahang!

Setelah melihat gelora politik Reformasi 1998 mempengaruhi lebih 75 peratus pemilih Melayu seluruh negara termasuk Pahang, Mahathir Mohamad bersama pasukan strategis Umno-BN telah melakukan rombakan besar-besaran dengan mengubah sempadan dun dan parlimen melalui persempadanan semula pada tahun 2003. Inilah kaedah berkesan yang memenangkan BN sejak PRU 1974. Ia membantu BN memenangi kebanyakan kawasan pilihanraya dengan jumlah yang banyak. Terbukti di Pahang persempadanan tahun 2003 telah melonjakkan majoriti kemenangan selain daripada bantuan undi pos dalam PRU 2004.

Bertukar kerajaan negeri?
PRU 2008 telah menyaksikan PR mendapat dua kawasan parlimen iaitu Kuantan dan Indera Mahkota yang dimenangi melalui Keadilan. Peringkat dun pula, PR memenangi empat kerusi dengan Pas dan Dap mendapat dua kerusi daripada 42 dun keseluruhan. Calon bebas menang di dun Tanah Rata tetapi kemudiannya menyertai Gerakan.

Pahang adalah antara negeri yang berlaku arus perubahan politik pada PRU 1999 dan 2004. Adalah tidak mustahil kali ini dalam PRU-13 kejutan-kejutan politik bakal berlaku di negeri ini. Kaji selidik yang dijalankan oleh sebuah agensi kerajaan untuk BN telah meletakkan 12 dun sebagai kawasan hitam BN! Ia suatu pertambahan besar berbanding sebelum PRU 2008. Ini bermakna PR akan menambah bilangan kerusi dun yang bakal dimenangi pada PRU-13 ini.

Selain daripada dun Tras, Triang, Kuala Semantan, Beserah dan Tanah Rata, dun-dun yang dijangka bakal dimenangi oleh PR adalah Tahan, Damak, Teruntum, Tanjung Lumpur, Inderapura, Jengka dan Mentakab.

Dun-dun yang bersifat campuran dan majoriti pemilih Cina seperti Sabai, Ketari, Bilut, Lanchang, Jenderak, Lepar, Dong, Damak, Benta, Cheka dan Padang Tengku antara yang berpotensi besar untuk dimenangi oleh PR.

Jika kesemua 23 dun ini mampu dimenangi oleh PR, secara atas kertas sebuah kerajaan negeri PR telah berjaya ditubuhkan di Pahang. Sebanyak 22 kerusi dun diperlukan untuk membentuk majoriti mudah. Ini bukan sesuatu yang mustahil kerana kajian Kemas yang dijalankan pada penghujung 2012 menunjukkan 11 dun merupakan kawasan putih bagi BN, manakala 10 dun lagi adalah kawasan hitam BN dan 21 dun lagi adalah kawasan kelabu BN.

Adnan Yaakob
ADUN Pelangai
11 dun yang menjadi kawasan putih BN merupakan kawasan dun yang mempunyai pemilih Melayu melebihi 75 peratus dan berada dalam lingkungan luar bandar yang jauh daripada jaringan maklumat pantas. Kawasan-kawasan ini mempunyai pengaruh atau sokongan akar umbi Umno yang tegar, kurang atau tiada langsung cawangan organisasi komponen PR dan tiada gerakan aktif jentera PR di kawasan terbabit.

Dun-dun yang dianggap sebagai kubu kuat Umno-BN tersebut adalah Jelai, Batu Talam, Bebar, Chini, Kuala Sentul, Chenor, Kerdau, Pelangai, Kemayan, Ibam dan Muadzam.

Situasi atas kertas ini memberi gambaran bahawa kedudukan BN untuk kekal di Pahang adalah 50-50. Malah kedudukan BN untuk merampas Parlimen Kuantan dan Indera Mahkota daripada Keadilan dijangka sukar dan sengit. Kawasan parlimen yang mempunyai majoriti pemilih Cina dan campuran seperti Lipis, Jerantut, Temerloh, Kuala Krau, Raub, Cameron Highlands dan Bentong adalah berpotensi dimenangi oleh PR. Hanya parlimen Pekan, Rompin dan Maran merupakan kawasan selamat bagi BN!

Adakah itu memberi gambaran bahawa Najib Razak bakal menjadi Ketua Pembangkang baru di Dewan Rakyat selepas PRU-13 ini?

Apakah negeri Pahang bakal menjadi antara negeri yang bertukar kerajaan negeri?





No comments:

Post a Comment