Monday 18 February 2013

Menjelang PRU-13: PR mampu ulangi kemenangan di Perak, PP, Kelantan, Selangor & Kedah?

Kehangatan PRU-13 sudah cukup membahang rakyat seluruh negara walaupun parlimen belum dibubarkan secara rasmi. Penggal parlimen bagi 2008-2013 bakal berakhir secara automatik pada 28 April 2013 ini. Namun berdasarkan perkhabaran yang diperkatakan kini, parlimen dijangka akan dibubar pada akhir hujung bulan Febuari ini selepas perayaan Tahun Baru Cina.

Persoalan dibangkitkan; apakah Pakatan Rakyat mampu mengulangi kejayaan memenangi lima negeri sebagaimana yang dilakukan pada PRU 2008 lalu? PRU-13 kali ini menjadi titik penting politik negara yang menentukan nyawa politik BN & PR.

Imbasan

PRU 2008 lalu menyaksikan PR memenangi lima buah negeri iaitu Kelantan, Pulau Pinang, Selangor, Perak dan Kedah. Ia suatu kejutan buat parti pemerintah yang menjangkakan kemenangan mudah di Selangor, Perak disamping merampas Kelantan, namun ia tidak menjadi. Lebih mengejutkan negeri termaju dan terkaya di Malaysia-Selangor berjaya dirampas oleh PR. 

PR mengukir kemenangan besar dengan memperolehi majoriti dua pertiga kerusi dun di Kelantan dan Pulau Pinang, manakala berkedudukan selesa di Selangor dan menang majoriti mudah di Kedah dan Perak. 

Berikut dinyatakan fakta PRU-2008 di negeri-negeri berkenaan;

Selangor (56 Dun)
Majoriti mudah: 29 dun
Majoriti 2/3: 37 dun
PR: 36 dun   BN: 19 dun

PR                                                     BN
PKR: 15                                            Umno: 17
PAS: 8                                               MCA: 2
DAP: 13

Kelantan (45 Dun)
Majoriti mudah: 23 dun
Majoriti 2/3: 31 dun
PR: 39 dun   BN: 6 dun

PR                                                     BN

PKR: 1                                              Umno: 6
PAS: 38                                            

Kedah (36 Dun)
Majoriti mudah: 19 dun
Majoriti 2/3: 25 dun
PR: 22 dun   BN: 14 dun

PR                                                     BN

PKR: 5                                              Umno: 12
PAS: 16                                             MCA: 1
DAP: 1                                              Gerakan: 1


Pulau Pinang (40 Dun)
Majoriti mudah: 21 dun
Majoriti 2/3: 27 dun
PR: 29 dun   BN: 11 dun

PR                                                     BN

PKR: 9                                              Umno: 11
PAS: 1
DAP: 19

Perak (59 Dun)
Majoriti mudah: 30 dun
Majoriti 2/3: 39 dun
PR: 31 dun   BN: 28 dun

PR                                                     BN

PKR: 7                                              Umno: 27
PAS: 6                                               MCA: 1
DAP: 18

Kerajaan negeri Perak di bawah PR tumbang pada 9 Febuari 2009 setelah berlaku kudeta yang digerakkan oleh Umno. Gerakan kudeta tersebut dikepalai oleh Najib Razak yang ketika itu merupakan Timbalan PM. Ia menjadi 'master-piece' terbaik Najib Razak dalam mengukuhkan pengaruh beliau dalam Umno-BN bagi mempelantik pengaruh Pak Lah yang sedang dirundumkan oleh Umno ketika itu. 

Tragedi politik ini mengulangi sejarah lampau di Perak pada PRU 1969 dahulu. Kemenangan pakatan pembangkang di Perak yang diketuai oleh Parti Progresif Penduduk (PPP) bersama Gerakan, Dap dan Pas memenangi 21 kerusi dun. Perikatan waktu itu hanya memenangi 19 dun. Pakatan pembangkang waktu itu telah memenangi majoriti mudah iaitu 21 kerusi dun bagi membentuk kerajaan negeri. Namun begitu, kemenangan demokrasi itu dinafikan oleh Perikatan dengan menggerakkan strategi 'menculik' dan 'menyembunyikan' beberapa wakil rakyat Melayu daripada PPP termasuk Pas. Hasil tindakan tersebut, sebuah kerajaan negeri di bawah Perikatan berjaya ditubuhkan.

Kedah juga mempunyai keadaan yang hampir menyamai Perak. Tindakan 'membeli wakil rakyat' PR adalah antara strategi Umno-BN untuk melakukan kudeta Perak, namun usaha itu gagal di pertengahan jalan. Sasaran Umno-BN adalah membeli wakil-wakil rakyat Keadilan yang dirasakan lebih goyang prinsip perjuangan dan kesetiaan pada parti! Mereka pada mulanya berjaya 'memikat' Adun Lunas dan Bakar Arang untuk keluar meninggalkan PR menjadi wakil rakyat bebas mesra BN. Kaedah itu juga digunakan pada bekas Adun Bukit Selambau-V.Arumugam tetapi beliau bertindak bijak dengan melepaskan jawatannya. Namun terbukti Pilihanraya Kecil Bukit Selambau telah membuktikan usaha BN itu dinafikan oleh rakyat dengan calon Keadilan memenangi Bukit Selambau dengan majoriti lebih dua ribu undi.

Andainya strategi 'membeli wakil rakyat' Keadilan itu berjaya, kerajaan negeri PR bakal tumbang di Kedah. 'Penghijrahan' sekiranya berlaku pada lima wakil rakyat Keadilan tersebut, BN akan mempunyai 19 kerusi dun manakala PR berbaki 17 kerusi. Maka kerajaan 'kudeta' Kedah BN hanya berkelebihan dengan dua kerusi dun!

Kelantan & Pulau Pinang kekal dikuasai PR
Mungkin ia suatu penegasan yang 'over confident' tetapi itulah hakikat yang sedang berlaku di kedua-dua negeri ini. Sekali lagi sejarah awal pilihanraya umum negara telah membuktikan kedua-dua negeri ini merupakan 'lubuk awal' pengaruh bukan Perikatan/BN.

PRU 1959 membuktikan bahawa Kelantan telah dimenangi oleh Pas dengan menguasai lebih dua pertiga kerusi dun. Perikatan melalui Umno hanya memenangi dua kerusi dun dan satu parlimen. Manakala Pas unggul memenangi 28 kerusi dun dan sembilan parlimen. Pada waktu yang sama juga, Pas berjaya membentuk kerajaan negeri di Terengganu bersama Parti Negara dengan Pas memenangi 13 dun dan empat parlimen, Parti Negara memenangi empat dun dan satu parlimen. Perikatan hanya memenangi tujuh dun dan satu parlimen. Ia adalah gambaran awal landskap politik negara (Malaya) ketika itu dengan sebelah pantai timur (Kelantan & Terengganu) dikuasai oleh pengaruh politik Pas.

Pas seterusnya mengekalkan kemenangan dan memerintah Kelantan pada PRU 1964 dan 1969 sebelum Tragedi 13 Mei berlaku. Hanya tempoh 1978-1989 Kelantan ditadbir perintah oleh BN. Namun begitu, untuk mendapatkan Kelantan, BN telah merancang pelbagai strategi radikal dari kaedah 'membunuh wakil rakyat', mencetus kekacauan & darurat, 'penculikan & membeli wakil rakyat' dan isu perkauman hasil daripada 13 Mei. Hanya isu rusuhan kaum 13 Mei 1969 telah berjaya membawa BN menguasai Kelantan. Itu pun disulami dengan taktikal halus memperdayakan Pas.

Pulau Pinang juga menyamai Kelantan dari segi semangat demokrasinya. Walaupun pada PRU 1959, Pulau Pinang dimenangi oleh Perikatan akan tetapi negeri ini turut menjadi tapak penting yang utama kepada blok pembangkang khususnya Front Sosialis atau SF (gabungan Parti Buruh Malaya & Parti Rakyat Malaya). SF telah memenangi tujuh dun dan tiga parlimen di Pulau Pinang. Manakala Perikatan memenangi 17 dun dan lima parlimen.

PRU 1969 menjadi Tsunami Politik pertama negara. Sekali lagi kedua-dua negeri ini menjadi perhatian penting politik negara waktu itu. Perikatan telah disaingi secara sengit oleh parti-parti pembangkang. 

Pas sekali lagi mengekalkan kemenangan dan menguasai Kelantan dengan memperolehi 19 kerusi dun manakala Perikatan mendapat 11 kerusi dun. Kedudukan Pas juga disaingi secara sengit oleh Umno khususnya. Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) memenangi 16 dun dan bergandingan dengan parti-parti lain iaitu DAP yang memenangi tiga dun manakala Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) memenangi satu dun. Perikatan hanya mampu memenangi empat dun sahaja. Sekaligus pakatan pembangkang telah membentuk kerajaan negeri baru di Pulau Pinang.

Jangkaan PRU-13

Kelantan, Pulau Pinang, Kedah dan Selangor dilihat sebagai berpotensi untuk dimenangi dan dipertahankan oleh Pakatan Rakyat. Manakala Perak, Negeri Sembilan dan Johor dijangka mampu memberi kemenangan dan kemungkinan berlaku pertukaran kerajaan negeri baru sangat berpotensi.

Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor adalah negeri yang mempunyai akar sokongan kuat buat PR. Oleh itu, pertarungan sengit dijangka berlaku di ketiga-tiga negeri ini. Ia juga menjadi tahap ukuran sokongan sebenar kekuatan BN. Jika mereka gagal dalam misi merampas kembali Pulau Pinang dan Selangor khususnya, ia bakal menjadi petaka besar buat perjalanan masa depan politik BN.

Kedah mengalami asakan yang begitu kuat daripada serangan dan rempuhan Umno-BN. Kerap-kali tiap serangan yang bertali arus hampir-hampir mengoyangkan kedudukan PR di sini. Namun atas semangat dan kekuatan iltiziam wakil-wakil rakyat PR Kedah, kedudukan itu dapat dipertahankan dan seharusnya ia telah diperbaiki semaksima mungkin. Jika tidak, ruang-ruang lompong itu bakal terus ditusuk dan dirobek oleh Umno-BN bagi merampas kembali Kedah. Kedudukan di Kedah adalah 50-50.

Perak melakarkan politik yang unik dalam sejarah negara dan dunia sebenarnya. Secara politikal, Perak merupakan negeri yang paling sukar diurus ragam politiknya baik di piahk Umno-BN atau PR sendirinya. Demografi Perak yang merangkumi pelbagai suasana, keadaan dan corak hidup rakyatnya disamping rekod-rekod persejarahan krisis politik zaman berzaman menjadikan ia adalah pentas politik yang sangat rumit dan berlainan.

Pembunuhan dan penentangan awal kepada penjajah British juga bermula di Perak, peperangan saudara samada antara pembesar Melayu dan kongsi Cina juga antara yang terawal dicatat di negeri ini. Ia cukup membayangkan betapa perlu ada ketinggian aspirasi politik, ketajaman ilham menstabilkan krisis, karisma pimpinan dan kekuatan pengaruh politik amat diperlukan dalam menangangani politik di sini.

Namun yang pasti, Umno khususnya tidak lagi boleh mendabik dada dan merasai keselesaan memenangi Perak. Pengaruh PR bukan sekadar 8-10 peratus, jika 20 tahun lalu itu pasti tetapi kini ia dalam situasi 45-45. Maka baki 10 peratus lagi yang bakal direbut oleh kedua-dua pihak ini.

Namun jika PR gagal mempertahankan kemenangan PRU 2008, ia bermaksud harapan membentuk kerajaan persekutuan baru di Putrajaya jauh dijangkauan. Ia bergantung kepada situasi yang berlaku ketika tempoh berkempen dan pada hari penggundian. Segala-galanya tidak mustahil dalam dunia politik. Saat-saat akhir berbagai kemungkinan boleh terjadi!


No comments:

Post a Comment