Friday 4 May 2012

Membersihkan Dakyah Kotor Politik Gerombolan

BERSIH 3.0 telah memperlihatkan ombakan semangat yang jitu oleh seluruh rakyat yang hadir menjayakannya. Lebih 200 ribu yang hadir terdiri daripada pelbagai kaum seolah-olah memberi bayangan kepada pemerintah BN khususnya Najib Razak inilah semangat sejati Satu Malaysia sebenar.

Namun, disebalik kejayaan yang sebenarnya diakui dan disedari secara sembunyi oleh pemerintah telah cuba dialihkan dengan menonjolkan kisah-kisah buruk yang 'dicetuskan' oleh para peserta Bersih.

Sekali lagi rakyat telah diheret untuk menyaksikan paparan berita bersama gmbar-gambar lucah yang dijadikan laporan utama Utusan Malaysia. Ia tidak lagi menjadi suatu wadah bacaan yang sesuai kepada semua golongan rakyat dan lebih mendukacitakan sumber laporan tersebut dipetik daripada sebuah blog pencacai gerombolan yang belum pasti kesahihan cerita itu!

Alangkah menyedihkan sekiranya ada pemikiran-pemikiran rakyat khususnya orang Melayu boleh menerima dan menelan bulat-bulat laporan fitnah tersebut sebagai peristiwa benar! Ini adalah suatu bentuk perulangan kaedah terdesak gerombolan Umno yang pernah dilakukan pada tahun 1998 dahulu. Apakah dengan mengheret rakyat dengan laporan fitnah ini akan mampu membendung kekejaman polis terhadap peserta Himpunan Bersih 3.0?

Jika 13 tahun dahulu laporan sebegini yang 'menghukum' Anwar Ibrahim dengan hinanya boleh menggoncang dan mengalih sokongan rakyat khususnya kaum Melayu daripada pemerintah, adalah tidak mustahil keadaan serupa bakal berlaku. Teknologi IT yang berkembang pesat kini dengan kewujudan rangkaian laman sosial seperti Facebook, Twitter dan blog akan menjadi pencetus sebaran maklumat pantas yang terbaik menafikan pembohongan dan fitnah gerombolan Umno.

Apakah kaum Melayu masih mahu membiarkan pemikiran mereka terus dirosakkan oleh kebusukan politik yang dibawa oleh pemerintah?

Antara salah satu tuntutan Bersih adalah 'Menghentikan Politik Kotor'. Penyebaran laporan-laporan fitnah khususnya berkaitan skandal seks mana-mana ahli politik tanpa ada bukti sahih wajar dihentikan. Sewajarnya peperangan melalui pilihanraya dijalankan dengan penuh berhemah dan tidak melanggar adab kesopanan.

Rakyat sendiri telah menyaksikan dalam Himpunan Bersih 3.0 pihak polis telah bertindak luar batasan dan melanggar beberapa s.o.p. Logikanya rakyat sekali lagi tidak sanggup menerima kekejaman terancang sebegitu hanya kerana desakan Bersih mahukan tuntutan pilihanraya dijalan secara adil dan bersih oleh SPR.


No comments:

Post a Comment