Monday 30 July 2012

Sabah sebagai titik anjakan politik baru tanahair?

Sesuatu yang dianggap istimewa dan 'terindah' dalam politik negara ini adalah perubahan sokongan politik yang kerap kali berlaku di Sabah. Ia wajar diteliti, difahami dan dipelajari oleh para pengikut ilmu politik yang membuktikan bahawa tiada yang mustahil dalam dunia politik. Segala-galanya serba mungkin dalam politik. Itulah kesenian politik (art of politic) yang amat sukar difahami oleh masyarakat umum yang biasa.

Hujung minggu lalu (28 & 29 Julai 2012) di Sabah telah mencatat lagi sebuah 'kejutan politik' dengan pengumuman dua Ahli Parlimen BN iaitu Lajim Ukin (gambar) dan Wilfred Bumburing menyertai dan menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Ia suatu tindakan politik yang memberi 'tamparan berbisa' kepada Najib Razak ketika beliau sedang mempersiapkan BN menghadapi PRU-13 yang dijangka berlaku pada September ini!

Agak menarik dan tragik kerana sekali lagi ahli-ahli politik dari Sabah memberi isyarat kepada Umno bahawa pengaruh wilayah itu akan mengubah landskap politik BN peringkat nasional. Umno secara hakikatnya menggunakan wilayah Sabah dan Sarawak dalam mengukuhkan kedudukan politiknya secara berterusan sejak 1970 lagi. Ahli-ahli parlimen dari kedua-dua wilayah ini kian mempersoalkan layanan dari sudut ekonomi dan pembangunan daripada pihak Kuala Lumpur yang secara jelas menjerumuskan kedua wilayah terbabit dalam kancah kemiskinan dan keterbelakangan daripada pembangunan.

Beberapa ketika ini, isu 'peralihan' sokongan oleh kedua-dua ahli parlimen terbabit (Lajim & Bumburing) bakal menghangatkan perbincangan meja politik peringkat pimpinan hinggalah kedai kopi. Pelbagai spekulasi, andaian dan teori politik bakal muncul diperkatakan mengenai tindakan mengejut dua ahli politik ini.

Umno khususnya merasai pukulan politik dari Lajim Ukin ini ketika pelbagai hasil kajian membentangkan kenaikan mendadak populariti Najib Razak yang amat diperlukan oleh BN secara keseluruhan untuk melonjakkan momentum semangat. Dua gerakan politik ke arah perubahan di Sabah iaitu Angkatan Perubahan Sabah (APS) dan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) telah ditubuhkan serta diketuai oleh Wilfred dan Lajim.

Imbasan Lampau

Sabah melakar sejarah politik yang berbeza berbanding lain-lain negeri di Malaya. Wilayah ini juga telah beberapa kali bertukar kerajaan negeri. Pada tahun 1967-1976 (1971-1976-diterajui USNO), parti Usno & UPKO menjadi parti pemerintah di Sabah, kemudian pada penggal 1976-1981 dan 1981-1985 rakyat Sabah memilih parti Berjaya menjadi pemerintah. Penggal 1985, 1986-1990 dan 1990-1994 Parti Bersatu Sabah mengungguli tampuk pemerintahan wilayah ini.

Umno secara hakikatnya telah memainkan peranan dalam jatuh bangun beberapa kerajaan di Sabah atas tujuan mempertahankan keseimbangan dan kelangsungan kuasanya di peringkat Persekutuan. Harus diakui bahawa wilayah Sabah menjadi modal kekuatan besar Umno dalam memperkukuhkan kedudukan BN di Dewan Rakyat. Jika tanpa kekuatan ini, sokongan Umno hanya bergantung di Malaya semata-mata dan situasi kini lebih membayangkan kedudukan Umno bakal runtuh!

Namun begitu, sejarah wajar diteladani dan diingati bahawa keruntuhan kerajaan Sabah pada tahun 1994 berlaku kerana tindakan 'membeli wakil rakyat' parti pemerintah PBS yang dilakukan oleh BN. Lajim Ukin adalah antara tiga wakil rakyat PBS yang awal melompat menyertai BN ketika itu. Umno menjadi arkitek penting yang melaksanakan gerakan menjatuhkan kerajaan Sabah pimpinan PBS di bawah Joseph Pairin Kitingan.

Apakah kali ini lompatan atau hijrah Lajim Ukin kali ini benar-benar ikhlas atau bukan suatu strategi Umno sebagaimana yang berlaku dengan Adun Bota menyertai KEADILAN kemudian beberapa hari kemudian kerajaan negeri PR Perak dijatuhkan? Situasi 'trojan-horse' ini amat dikenang dan diingati oleh rakyat.

Ada beberapa tokoh politik penting negara yang mengesahkan penghijrahan Lajim ini sebagai jujur. Semoga ia menjadi titik tolak kepada perubahan yang lebih baik kepada rakyat dan politik PR.

Penyokong-penyokong PR juga harus berwaspada bahawa tamparan hebat Lajim Ukin ini tidak akan menyebabkan Umno berdiam diri begitu sahaja. Sudah pasti pasukan strategisnya akan merangka dan memikirkan kaedah 'melawan dan merampas' kembali kemenangan politik PR ketika ini.

Hakikat dan kepastiannya adalah politik Umno di Sabah kian diasak untuk diketepikan oleh rakyat Sabah!
















No comments:

Post a Comment