Monday 1 April 2013

Jangkaan Kedudukan PR-BN selepas pembubaran DUN NS

Selepas terbubar sendiri Dewan Undangan Negeri pada 28 Mac 2013 lalu, suasana ke arah PRU-13 kian memuncak di Negeri Sembilan. Ia turut mempengaruhi kedudukan semasa kedua-dua pihak (PR-BN) yang bakal menentukan kedudukan masing-masing dalam menghadapi saingan PRU-13 nanti.

Ini beberapa jangkaan berdasarkan situasi dan gerakan semasa (samada BN atau PR) yang berlaku sejak enam bulan lalu di seluruh Negeri sembilan;

A. Kekal menang 
Parlimen
1. Jelebu (Umno-BN)
2. Tampin (Umno-BN)
3. Rembau (Umno-BN)

1. Rasah (DAP-PR)
2. Seremban (DAP-PR)

DUN
1. Bagan Pinang (Umno-BN)
2. Sungai Lui (Umno-BN)
3. Kota (Umno-BN)
4. Chembong (Umno-BN)
5. Labu (Umno-BN)
6. Gemencheh (Umno-BN)
7. Gemas (Umno-BN)
8. Palong (Umno-BN)
9. Serting (Umno-BN)
10. Juasseh (Umno-BN)
11. Seri Menanti (Umno-BN)
12. Pertang (Umno-BN)
13. Rantau (Umno-BN)
14. Senaling (Umno-BN)

1. Lobak (DAP-PR)
2. Temiang (DAP-PR)
3. Nilai (DAP-PR)
4. Mambau (DAP-PR)
5. Bukit Kepayang (DAP-PR)
6. Rahang (DAP-PR)
7. Senawang (DAP-PR)
8. Chuah (PKR-PR)
9. Lukut (DAP-PR)
10. Port Dickson (PKR-PR)
11. Bahau (DAP-PR)
12. Repah (DAP-PR)

B. Berpotensi dipertahankan (PR)
Parlimen
1. Telok Kemang (PKR-PR)

DUN
1. Paroi (PAS-PR)
2. Ampangan (PKR-PR)
3. Sikamat (PKR-PR)

C. Berpotensi Dimenangi (PR)
Parlimen
1. Jempol (PAS-PR)

DUN
1. Jeram Padang (PKR-PR)
2. Johol (PAS-PR)
3. Klawang (PAS-PR)
4. Pilah (PKR-PR)
5. Linggi (PKR-PR)
6. Chennah (DAP-PR)
7. Lenggeng (PAS-PR)

Ada dun jika dinilai mengikut data atas kertas berpotensi dimenangi oleh PR namun apabila diterjemahkan dalam hakikat politik ia memerlukan gerakan aktif dan ombakan politik bagi merealisasikan kemenangan kerana pihak BN melalui agensi-agensi kerajaan seperti Kemas, JASA, Cawangan Khas, M.I.O dan Jabatan Penerangan menjalankan gerak kerja membantu risikan dan penyebaran maklumat untuk BN.

Saingan sengit juga bakal berlaku di beberapa dun seperti Palong, Serting, Pertang, Rantau dan Bagan Pinang yang dijangka akan menyaksikan Umno-BN akan mempertahankan kemenangan dun-dun ini dengan penyusutan majoriti kemenangan.

Palong umpamanya akan menyaksikan kemerosotan undi popular BN sekiranya Umno NS silap meletak calon yang berkemungkinan memberi kemenangan kepada PR. Gerakan aktif yang dibuat oleh PR sejak pertengahan tahun 2009 di sekitar Jempol wajar diambil-kira oleh BN Jempol kerana sedikit sebanyak telah memberi kesan positif kepada sokongan warga peneroka kepada PR. Seandainya Umno mengekalkan calon sediada, mereka tetap menang di Palong namun tidak lagi mendapat undi kemenangan yang selesa sebagaimana sebelum PRU 2008. Adalah dijangkakan BN bakal memperolehi undi kemenangan sekitar 1,800-1,600 undi!

Namun semua jangkaan ini akan berubah menjelang pembubaran parlimen, tempoh berkempen dan semasa hari mengundi. Pilihanraya adalah sebuah permainan berkaitan dengan angka!

No comments:

Post a Comment