Tuesday 18 February 2014

Pemilihan AMK 2014: antara pertembungan semangat & kredibiliti!

Pasukan Nik Nazmi (AMK For Malaysia)
Pasukan Amirudin Shari (AMK Baru)

Pasukan Nazree Yunus (Nadi AMK)
Pertandingan bagi Pemilihan Angkatan Muda Keadilan Malaysia pada kali ini benar-benar memperlihatkan suatu bentuk persaingan yang menarik walaupun ada segelintir pihak mempertikaikan ketiga-tiga calon bagi jawatan Ketua AMK Malaysia ini tidak sesuai atau tidak lagi berada dalam landasan sayap tersebut.

Pembukaan gelanggang pertandingan jawatan tersebut telah dibuka awal oleh Adun Batu Caves, Amirudin Shari dengan pengumuman yang diadakan di sebuah hotel. Beliau juga turut memperkenalkan logo baru sayap tersebut dengan nama AMK Baru. Ia sebuah majlis pengumuman secara solo yang tidak menampilkan barisan kepimpinan. Namun pada 15 Febuari 2014, beliau tampil bersama barisan kepimpinan untuk pasukan AMK Baru yang berlangsung di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur dalam program yang disebut sebagai Majlis Deklarasi Tujuh Gagasan Angkatan Muda Malaysia.

Begitu juga bagi pasukan yang dikepalai oleh Adun Seri Setia merangkap Timbalan Speaker DUN Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad mengadakan majlis pengumuman barisan kepimpinan AMK 4 Malaysia berlangsung di Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH).

Pasukan Nadi AMK yang dikepalai oleh Nazree Yunus (Ketua AMK Negeri Sembilan merangkap Naib Ketua AMK Malaysia) adalah yang paling awal membuat pengumuman lengkap dengan barisan kepimpinan pada 3 Febuari 2014 lalu.

Ini suatu keadaan politik yang sangat berbeza dengan mana-mana sayap politik lain-lain parti yang kebiasaannya hanya membuat pengumuman kepimpinan teratas sahaja. AMK Malaysia menjadi pencetus corak politik baru yang lebih berani menampilkan keseluruhan barisan kepimpinan dari setiap pasukan yang bertanding. Setiap pasukan dilihat mempunyai keyakinan akan barisan cadangan masing-masing dan ia secara langsung memberi banyak ruang dan pilihan buat semua 130,000 anggota AMK seluruh Malaysia pada pemilihan parti yang bakal berlangsung pada April 2014 ini.

Calon-calon 'Top Four'
Menolak ketepi beberapa bentuk pandangan bersifat kecaman, pembantaian dan kutukan tidak bercirikan semangat pertandingan, setiap pasukan ada calon-calon 'kuat' bagi jawatan empat teratas iaitu Ketua, Timbalan dan Naib.

Pasukan Nadi AMK yang diterajui Nazree menampilkan calon Timbalan Ketua iaitu Mohd Serman Hassanar (wakil Sabah), calon-calon Naib adalah Ginnie Lim (wakil Melaka/AMK wanita), Saifullah Zulkifli (wakil Perak) dan Mu Raja (wakil Selangor).
Pasukan AMK 4 Malaysia dikepalai Nik Nazmi juga tidak ketinggalan menampilkan calon-calon 'top four' mereka yang terdiri daripada Adun Teja dari Perak, Chang Lih Kang sebagai Timbalan Ketua, calon-calon Naib adalah Hizwan Ahmad (wakil Johor), R. Sri Sanjeevan (wakil Negeri Sembilan) dan Carol P.Malawai (wakil Sabah/ AMK wanita).

Manakala pasukan AMK Baru yang diterajui Amirudin menampilkan Adun Seberang Jaya merangkap Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Dr Afif Baharuddin sebagai calon Timbalan Ketua, calon-calon Naib adalah Radzlan Jalaludin (peguam), Sangeetha Jayakumar (wakil Selangor/AMK wanita) dan Raymond Ahuar (wakil Sabah).

Penampilan barisan kepimpinan yang dicadangkan oleh ketiga-tiga pasukan benar-benar mencorakkan suasana pertandingan yang sangat berbeza berbanding Pemilihan Keadilan 2010 lalu. Ia menggambarkan kesemua pasukan sudah sedia memahami keperluan pertandingan dan persediaan bagi mengharungi suasana pemilihan yang pasti sengit, menarik dan menghangatkan!

Debat Terbuka
Suatu kelainan yang turut menjadi pembuka aura pertandingan ke arah politik yang matang adalah debat terbuka antara semua calon ketua sayap ini. Debat sebegini dikira sebagai ujian buat ketiga-tiga calon menampilkan kredibiliti idealisma dan potensi diri disamping menyerlahkan semangat perjuangan masing-masing untuk dinilai oleh semua anggota AMK.

Harapan diletakkan supaya pemilihan sayap Keadilan ini akan menjadi medan pertembungan politik secara matang dan tidak lagi dicemari dengan politik emosi yang mampu mencetuskan pertelingkahan dan perpecahan. Perbezaan pandangan, perspektif dan pendapat politik wajar ada sebagai imbangan keadaan bagi kestabilan dalam organisasi umumnya dan sayap secara khusus.

Siapa pilihan anda? 



No comments:

Post a Comment