Monday 5 August 2013

Wajah-wajah muda PKR Negeri Sembilan?

PRU-13 lalu telah memperlihatkan ramai muka baru yang diangkat oleh Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional sebagai calon pilihanraya di Negeri Sembilan. Mungkin faktor Tsunami Politik 2008 menjadi penyebab utama yang mendorong kedua-dua gabungan siasah ini melaksanakannya bagi menarik minat pengundi-pengundi disamping cuba menampakkan ada 'perubahan' yang ditonjolkan.

PR Negeri Sembilan khususnya DAP sejak PRU 2008 lagi telah mula membariskan kepimpinannya dengan wajah muda dari generasi kini. Malah pertubuhan siasah ini telah diketuai oleh orang muda iaitu Loke Siew Fook yang berumur 36 tahun! 

Nor Azman Mohamad
Jika dilihat kepada wakil-wakil rakyat DAP NS, hanya Adun Senawang, Bahau, Lukut dan Rahang diwakili oleh pimpinan senior manakala selebihnya diwakili oleh golongan muda yang berusia antara 40 hingga 30 tahun iaitu tujuh orang daripada 11 wakil rakyatnya. 

PAS NS juga tidak ketinggalan dalam membariskan calon-calon muda pada PRU-13 iaitu Ustaz Norazman Mohamad (Johol) dan Ustaz Khairul Wafa (Labu). Kedua-duanya dilihat sebagai berpotensi menjadi pimpinan baru Pas Kawasan di Kuala Pilah dan Rasah. Tidak ketinggalan juga Ustaz Mohd Fairuz di Jempol.

Wajah Baru

Nazree Yunus
Keadilan NS telah membariskan empat calon muda iaitu Muhamad Syamwill Mertadza di Pertang, Rebin Birham (Palong), T.Kumar (Jeram Padang) dan Nazree Yunus bagi Parlimen Kuala Pilah.

Selepas PRU-13, pentas politik Keadilan NS kelihatan telah membuka ruang bagi pelapis-pelapis muda untuk menerajui parti tersebut. Dalam tempoh lima tahun akan datang sebelum PRU-14, kepimpinan Keadilan NS sedia ada samada peringkat negeri atau cabang harus mempersiapkan barisan baru yang lebih bersedia bagi menghadapi saingan dalam permainan politik samada sesama parti gabungan atau BN!

Pimpinan sedia ada kini mampu berperanan sebagai 'guru' atau pedoman kepada pelapis-pelapis baru ini dalam memperkemaskan organisasi secara politikal. Kematangan dan kebijaksanaan berpolitik disamping tenang dan waras diperlukan dalam membentuk pimpinan yang kuat. 
Rebin Birham

Keadilan NS secara langsung telah mempunyai beberapa nama atau susuk tubuh yang dikira sesuai dan berkemampuan untuk diserap sebagai sebahagian daripada kepimpinan negeri dan cabang dengan syarat mereka ini perlu dibimbing agar tidak hilang tumpuan dan lari daripada matlamat perjuangan parti.

Ramlan Roes
Antara susuk tubuh yang boleh dicadangkan berdasarkan kredibiliti dan keupayaan serta bakat adalah Nazree Yunus (Ketua AMK NS), Haji Ramlan Roes (Ketua Penerangan AMK NS & Exco AMK Malaysia), Muhamad Syamwill Mertadza (Setiausaha Cabang Jelebu), Rebin Birham (Setiausaha Biro Felda & Orang Asal Pusat / Mantan Ketua AMK NS), Muhamad Effendi Malek (setiausaha AMK NS) , Tang Jay Soon (Pemangku Ketua Cabang Jelebu) dan T.Kumar (Timbalan Setiausaha Agung Pusat).

Syamwill Mertadza
Itu cuma beberapa nama yang disebutkan. Mungkin ramai lagi individu yang berpotensi diangkat sebagai pelapis baru Keadilan NS.

Secara rambang, beberapa cabang seperti di Telok Kemang, Seremban, Rasah dan Kuala Pilah dilihat mampu melahirkan ramai pelapis baru yang dikira boleh diangkat sebagai watak baru bagi memimpin Keadilan NS. 

Nazree Yunus umpamanya telah menjadi antara pimpinan anak muda baru Keadilan yang turut terlibat di peringkat pusat. Beliau dijangka akan diangkat sebagai pimpinan utama AMK Pusat dalam pemilihan akan datang.

Kemunculan dan keberadaan pelapis-pelapis baru ini akan dinilai kredibiliti dan kemampuan mereka bukan sahaja dari sudut personaliti dan keterampilan tetapi ia juga akan dinilai dari segi keupayaan memimpin organisasi, pelaksanaan program-program parti, kepercayaan dan keyakinan angggota-anggota parti terhadap mereka, kematangan dan kewarasan menanggani politik.

Keadilan NS sebelum ini turut 'memiliki' Badrul Hisham Shaharin@ Chegubard yang agak agresif dan sentiasa bergerak dalam menanggani beberapa isu dalam negeri sebelum tahun 2012. Beliau menjadi 'figura politik' buat anak-anak muda yang berjiwa 'rebel'. Malah kemampuan beliau memobilasi rakyat dalam acara-acara penting parti mendapat kepercayaan kuat beberapa pimpinan pusat seperti Anwar Ibrahim sendiri termasuk Mat Sabu. Semasa beliau aktif di Negeri Sembilan setelah menjadi Ketua Cabang Rembau pada tahun 2009 lalu, boleh dikatakan pelbagai aktiviti telah dijalankan dan Rembau menjadi antara cabang Keadilan NS yang sangat aktif.

Namun begitu, selepas beliau menumpu kepada Ngo SAMM tidak diketahui sejauhmana langkah politik beliau seterusnya samada terus bertapak di Negeri Sembilan atau berpindah tapak baru di luar negeri ini.



No comments:

Post a Comment