Wednesday 18 January 2012

Petanda-petanda PRU-13

Tarikh pilihanraya umum di Malaysia hanya akan ditentukan atau diumumkan oleh Perdana Menteri. Ia akan menjadi suatu misteri politik yang sangat unik dan sangat berbeza bagi lain-lain negara yang lebih cenderung mengumumkan secara awal tarikh pilihranraya umum seperti di India, Pakistan, Thailand dan Jerman.

Antara petanda-petanda yang memungkin berlaku PRU dalam masa terdekat adalah;
  1. Pegawai-pegawai atasan PBT telah dipanggil untuk mesyuarat persediaan PRU
  2. Pengagihan duit BR1M telah bermula (malah Rais Yatim menggalakkan para pemilih beliau di Jelebu membuat permohonan).
  3. Kaedah cetusan berantai politik sedang dijalankan oleh Umno dengan mengguna Hassan Ali dan mengeksploitasi isu pemecatan beliau sebagai gerakan menggugat-ragu ahli-ahli PAS terhadap kredibiliti Anwar Ibrahim.
  4. Para M.I.O (pegawai risikan tentera) telah mengadakan beberapa mesyuarat yang kerap tentang pilihanraya.
  5. PDRM juga telah menyatakan siap-sedia untuk menghadapi PRU-13.
  6. Lebih penting, PRU-13 akan berlangsung sebelum pemilihan Umno pada tahun ini. 
  7. Kecenderungan Najib Razak menggunakan media antarabangsa untuk memaparkan imej dan kredibiliti beliau dan negara sebagai mencetuskan keyakinan rakyat bahawa antarabangsa melihat Malaysia dalam keadaan positif.
Mungkin ada beberapa lagi perkara yang boleh menjadi petanda penting kebarangkalian PRU-13 berlaku dalam masa terdekat. Pihak risikan yang membantu BN turut maklum tentang persediaan PR di beberapa kawasan. 

Perkara inilah yang harus diatasi dan ditangani secara segera oleh PR khususnya persediaan jentera PRU. Masih ada kawasan-kawasan yang ditandingi PR yang tidak menampakkan usaha ke arah untuk bersiap sedia untuk berperang. Masih terdapat juga pimpinan-pimpinan peringkat kawasan/cabang yang banyak bercakap secara retorik dan teori tetapi masih gagal melaksanakan gerak kerja yang diperkatakan.

Masih terdapat anggota atau ahli atau individu yang berhasrat besar untuk bertanding namun masih buta maklumat berkenaan persediaan PRU, tidak kenal maklumat-maklumat penting kawasan, tidak mengetahui jumlah pemilih dan masih bercakap besar seolah-olah kemenangan mutlak akan berpihak kepadanya.

Berpijak di bumi yang nyata, lihat langit tinggi atau rendah, lihat dalam diri, renungkan secara tenang...layakkah diri itu untuk diangkat menjadi calon??



No comments:

Post a Comment